Co to jest SEO? G-SEO Polska

SEO – co to jest? Poradnik SEO

SEO [ang. Search Engine Optimization], jak sama nazwa wskazuje, jest to optymalizacja pod silnik wyszukiwarki internetowej. Polega ona na wykonaniu odpowiednich czynności na zasobach sieciowych. Dzięki zastosowaniu optymalizacji SEO, treści są lepiej indeksowane przez algorytmy skanujące takich gigantów jak Google. Wynikiem właściwego wdrożenia SEO, jest znacząca poprawa wyświetlania się naszej strony w wynikach wyszukiwarek internetowych. Przekłada się to bezpośrednio na wzrost ruchu organicznego [ruch na stronach, pochodzący z wyników wyszukiwania].

SEO co to jest? Jest to bardzo popularne pytanie, powtarzające się często wśród osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z działalnością w Internecie. W 2020 roku, zadanie tego pytania nie powoduje zdziwienia osób z otoczenia, ponieważ SEO jest jeszcze dosyć niszowym terminem. Jednakże w 2030 roku, SEO może być tak samo popularnym słowem, jak dzisiejsze PROGRAMOWANIE. Dlaczego? Ponieważ jesteśmy świadkami niesamowitego postępu technologicznego, oraz migracji wszelkich obszarów naszego życia do cyberprzestrzeni. Dzisiaj podstawowym kryterium dobrze prosperującej firmy, nie jest jakość produktu czy usług, ale jej pozycja w wyszukiwarce Google.

Nauka SEO - od czego zacząć?
zdjęcie 1 – Nauka optymalizacji

Nauka optymalizacji – od czego zacząć?

Uprzedzając pytanie, czy warto? Tak warto… Warto zacząć naukę SEO, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Zwłaszcza jeżeli interesujesz się wszelkiego rodzaju działalnością ONLINE. Nieważne, czy tą komercyjną, czy nie. Jeśli jesteś twórcą, na pewno zależy Ci na tym, aby Twoje materiały osiągały jak najlepsze wyniki. Bez względu na to, czy posiadasz własny sklep internetowy, piszesz hobbystycznie bloga, czy może prowadzisz własny kanał na YouTube. Wszędzie tam niezbędne jest SEO.

Pierwsze kroki.

Jak w każdej dziedzinie, również tutaj najcięższe są początki. Skoro wiesz już, że istnieje coś takiego jak optymalizacja, wychodzę z założenia, że masz już pewne podstawy w budowaniu stron internetowych, blogów, lub wszelkich innych kanałów, z których możesz uzyskać zasięgi stosując optymalizację. Jako zwolennik nauki opartej na praktyce i budowaniu własnego projektu, również tutaj będę propagował tą metodologię.

Stwórz pierwszy projekt, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś!

Samo przyswajanie suchej teorii w postaci książek, kursów, oraz wszelkich innych materiałów jest zupełnie nieskuteczne! Dobrze widzisz. Od samego czytania książek, niepopartego praktyką Twoje wyniki nauki, będą o wiele słabsze niż mogą być. Nie wierzysz? już wyjaśniam na przykładzie.

Ile informacji zapamiętujemy?

  • 10% tego, co czytamy,
  • 20% tego, co słyszymy,
  • 30% tego, co widzimy,
  • 50% tego, co widzimy i słyszymy jednocześnie,
  • 70% tego, o czym mówimy w trakcie rozmowy,
  • 90% tego, o czym opowiadamy, co robiliśmy!

Jaki z tego wniosek? Twórz własne projekty. Niech to będzie coś, co Cię interesuje i sprawia Ci przyjemność. Dzięki temu połączysz przyjemne z pożytecznym, a wyniki przyjdą same. Początkowo możesz mieć problem z tematyką swojego pierwszego projektu. Jednakże dosyć szybko uporasz się z tym problemem. Niech to będzie wizytówka internetowa, kanał na YouTube, sklep internetowy, portal usługowy, cokolwiek… Ważne jest to, żeby rozwijać ten projekt i dzielić się informacjami na jego temat.

Z kim rozmawiać o postępach w projekcie, i jak przyspieszyć naukę SEO?

Dochodzimy w tym momencie do kolejnego ważnego zagadnienia. Niesamowite przyspieszenie w nauce, możemy uzyskać dzięki wsparciu Mentora. Już na samym początku naszej nauki, warto rozejrzeć się za osobą, która poprowadzi nas drogą do sukcesu. Zastanów się czy ktoś z Twojego otoczenia, może zostać Twoim mentorem. Musi być to osoba, która udzieli Ci wsparcia w momentach tzw. blokady. Samodzielna nauka wiąże się z tym, że każdy problem, który napotkamy – musimy rozwiązać samodzielnie. Dzięki wsparciu mentora, zaoszczędzisz godziny, dni, a być może nawet tygodnie lub miesiące nauki. Jeżeli wciąż nikt nie przychodzi Ci do głowy, sprawdź ofertę Programu Partnerskiego G-SEO Polska.

Narzędzia SEO - co to jest
zdjęcie 2 – narzędzia SEO

Narzędzia SEO – co to jest, oraz z czego warto korzystać?

Realizując swój projekt, staraj się od samego początku korzystać z niezbędnych narzędzi. Pozwoli Ci to uniknąć wielu błędów. Zważając na fakt, że większość osób czytających ten materiał, dopiero zaczyna swoją przygodę z optymalizacją, skupię się tutaj głównie na podstawowych i darmowych narzędziach. Bieżąca analiza przedstawianych przez nie wyników, stworzy w Twojej głowie aktualny obraz, a być może również wykreuje przyszłą wizję działającego SEO.

Pakiet narzędzi od Google

Wujek Google wychodzi z bardzo słusznego założenia. Aby użytkownicy i wszelkiego rodzaju twórcy mogli uzyskać satysfakcjonujące efekty, należy im dostarczyć zestaw darmowych narzędzi, które im na to pozwolą. Jest to oczywiście w interesie samego Google, któremu zdecydowanie zależy na tym, żeby treści w sieci były budowane według harmonijnych zasad, pozwalających na ich łatwe indeksowanie.

Google Search Console

Podstawowe narzędzie, niezbędne do śledzenia impresji, współczynnika klikalności [ang. CTRClick Through Rate] oraz pozycji naszej strony internetowej. Ponadto konsola przekazuje właścicielowi strony internetowej, wszystkie ważne komunikaty oraz ostrzeżenia. Znajdziesz tam np. informację na temat prawidłowości wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych, czy informację o linkach zwrotnych [ang. backlink] do Twojej strony.

Google Search Console View
zdjęcie 3 – Google Search Console

Google Analytics

Kolejne darmowe, a za razem potężne narzędzie od Google. Pozwala ono na śledzenie statystyk naszej strony. Znajdziemy w nim informacje na temat naszych użytkowników. Staranna analiza otrzymanych danych, pozwala na optymalizowanie treści, oraz udoskonalanie naszej strony, profilując ją pod kątem właściwych osób. To nie wszystko… Znajdziesz tam również informację, skąd pojawili się na Twojej witrynie użytkownicy, a również prześledzisz dokładnie ich aktywność. Oczywiście wszystkie zawarte tam dane są anonimowe. Jednakże dla osoby obdarzonej zdolnością analitycznego myślenia, są to bezcenne informacje, pozwalające na ciągłą optymalizację.

Google Analytics View
zdjęcie 4 – Google Analytics

Planer oraz tracker słów kluczowych

Do prawidłowego rozwoju własnej pozycji w sieci oraz śledzenia postępów, niezbędne będzie również narzędzie do wyszukiwana i śledzenia wyników słów kluczowych. Na rynku znajduje się wiele rodzajów takiego oprogramowania o zróżnicowanych funkcjonalnościach. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Oczywiście płatne narzędzia oferują o wiele większe możliwości, niż te darmowe. Jednak na potrzeby nauki, warto skupić się na tych drugich.

Ubersuggest

Dobrą propozycją na początku drogi wydaje się być Ubersuggest. Jeszcze do niedawna było to narzędzie w 100% darmowe. Jak się można było spodziewać, również tutaj nadszedł czas na monetyzację. Ubersuggest pomimo, iż nie jest już w pełni darmowy, wciąż oferuje bardzo szeroki zakres możliwości dla osób, które nie są subskrybentami. Pozwala on na przypisanie jednego projektu zupełnie za darmo, w którym będziesz mógł śledzić do 25 słów kluczowych [ang. keywords]. Jak wszystkie tego typu narzędzia, daje również możliwość wyszukiwania konkretnych słów, pokazuje pokrewne propozycje, a co najważniejsze – udziela nam informacji o trudności konkurowania na podane frazy. Dzięki tej informacji, możemy bardzo szczegółowo zaplanować naszą optymalizację. Ponadto dostępna jest również funkcjonalność, skanująca wskazaną witrynę internetową na obecność błędów optymalizacyjnych.

Ubersuggest landing
zdjęcie 5 – Ubersuggest

Content Marketing – co to?

Jak doskonale wiemy, każda strona internetowa potrzebuje treści. To właśnie one są dużą częścią tej całej SEO układanki. Dzisiejszy Digital Marketing jest bardzo mocno skoncentrowany na treściach, które posiadają szczególną, a najlepiej unikatową wartość. Nie każdy zdaje sobie do końca sprawę, że Google jest po prostu ogromną bazą danych, którą możemy wykorzystywać właśnie w poszukiwaniu treści. Gigantowi z Mountain View szczególnie zależy na rozbudowywaniu swojej bazy danych o nowy, wartościowy i unikatowy content. Google nie jest tak bardzo zainteresowany katalogowaniem danych, które posiada już w swoich zasobach. Doskonale wiadomo, że każda baza danych im jest większa, tym jest potężniejsza, a największa wyszukiwarka świata, często lubi nam o tym przypominać – awansując, lub degradując nas w rankingu.

Copywriting SEO – co to jest?

Skoro już wiemy, że strony internetowe potrzebują treści, musimy im je zapewnić. Czy czujesz się na siłach, aby pisać profilowane teksty związane z tematyką strony, na przykład takie jak w tej chwili czytasz? Jeśli tak, to już jesteś w „domu”. Przystępując do copywritingu, najważniejsze jest obranie odpowiedniego kierunku dla SEO. Pamiętaj, że jeżeli Twoja strona to np. blog o gotowaniu, to musisz skoncentrować się na tematyce silnie nawiązującej do gotowania!

Oczywiście, możesz urozmaicać swoją twórczość w materiały mniej powiązane z tematem przewodnim. Jednak musisz pamiętać, że takie zarządzanie contentem, może mieć negatywny wpływ na optymalizację oraz User Experience, o którym później. Staraj się tworzyć treści silnie powiązane z „corem” Twojego serwisu, czy bloga. Taka taktyka spowoduje zmniejszenie współczynnika „Odbicia się” [ang. Bounce Rate] użytkownika od strony, jednocześnie zwiększając prawdopodobieństwo zyskania konwersji.

Content Marketing - co to jest
zdjęcie 6 – Content Marketing

Content – jak pisać?

Zacznij od zaplanowania tematu konkretnej podstrony lub wpisu na bloga. Już na etapie poszukiwania tematu, warto skorzystać z narzędzia Ubersuggest, i sprawdzić czym interesują się potencjalni użytkownicy. Pamiętaj, aby tematyka była powiązana z „corem” Twojego serwisu.

Jeżeli już wiesz o czym chcesz pisać, zacznij od researchu słów kluczowych do poszczególnych nagłówków na Twojej stronie. Copywriting SEO różni się zasadniczo od wypracować, które mieliśmy szansę poznać w szkołach. Nie chodzi tutaj o stworzenie ściany tekstu, ale o jego staranne rozplanowanie i podział na nagłówki, zwracając szczególną uwagę na słowa kluczowe.

Mając już dokładny „szkielet” swojego contentu, możesz zabrać się za pisanie. Pamiętaj, o stosowaniu słów kluczowych również w akapitach, ale wszystko z rozsądkiem! Tekst ma być przede wszystkim przyjazny dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki. Staraj się pisać w sposób prosty i zrozumiały, unikając zdań złożonych, oraz wielokrotnie złożonych.

WordPress – Jak optymalizować?

Skupię się tutaj na optymalizacji z wykorzystaniem technologii WordPress, ponieważ jest ona najbardziej powszechna. Stosuje się ją ze względu na jej prostotę, oraz łatwość optymalizacji i konfiguracji. Technologie wysokopoziomowe są o wiele bardziej czasochłonne w developmencie. Powoduje to, że cały ten czas, który poświęcalibyśmy na budowanie, możemy wykorzystać na właściwą optymalizację. A nie oszukujemy się… Proste serwisy internetowe, a nawet sklepy, nie wymagają od nas zazwyczaj zastosowania takich technologii.

Do właściwej optymalizacji zdecydowanie rekomenduję zastosowanie wtyczki Yoast SEO. Pozwala ona nawet użytkownikom bez żadnego doświadczenia, tworzyć bardzo dobre pod kątem SEO treści – już na etapie pisania! Dla zobrazowania wrzucam zrzut ekranu [zdjęcie 7 – Yoast SEO], który zrobiłem w trakcie pisania tego artykuł. Yoast kieruje się aktualnymi trendami, dyktowanymi przez najbardziej popularne wyszukiwarki. Ponadto dysponuje wieloma funkcjonalnościami, które pomagają w prawidłowej optymalizacji całej witryny.

zdjęcie 7 – Yoast SEO