Jaką Domenę Wybrać? G-SEO Polska

Jaką domenę wybrać? Poradnik SEO

Jaką domenę wybrać? Jest to bardzo często powtarzające się pytanie, zwłaszcza wśród osób, które nie miały zbyt dużo styczności z pozycjonowaniem i SEO. Utarło się powiedzenie, że wybór domeny posiada marginalny wpływ na wyniki, jakie uzyskują nasze strony internetowe w wyszukiwarkach. Nie jest to jednak do końca prawdziwa teoria. O ile sam „string” [string: typ danych służący do przechowywania ciągu znaków. Źródło: wikipedia.org], a właściwie zawarte w nim słowo kluczowe [ang. keyword], nie ma dużego wpływu na nasze SEO, o tyle konkretna domena – może mieć kolosalny wpływ na osiągane przez nas pozycje w rankingu Google. Niniejszy Poradnik SEO, ma na celu przedstawienie kilku ważnych aspektów, dotyczących wyboru domeny. Odkryj tajemnice wyboru domen z G-SEO Polska.

Domena – co to jest?

Jest to adres internetowy – przypisany do adresu IP, w systemie nazw domenowych DNS [ang. Domain Name System]. Możemy ująć to w jeszcze prostsze słowa. Domena jest to nic innego, jak przypisany do naszej strony adres internetowy. Adres, który w zamyśle ma być prosty do zapamiętania, oraz do wpisania w pasku adresowym przeglądarki internetowej [zdjęcie 1 – adres strony internetowej].

Created with GIMP

Najlepsza domena, to prosta domena

Żyjemy w świecie przepełnionym informacjami. Z tego względu bardzo ważnym czynnikiem podczas wyboru domeny, jest jest prostota. Składają się na to takie czynniki jak długość domeny, słownictwo zastosowane w domenie, a co za tym idzie łatwość zapamiętania domeny. I oczywiście w tej chwili padnie słowo klucz: zależy. Mianowicie wszystko zależy od odbiorców i rynku, w który celuje nasza strona internetowa lub aplikacja. Mieszkańcom naszego kraju, a właściwie jego większości, zdecydowanie łatwiej będzie zapamiętać nazwę olx.pl, niż tradefromeveryplace.net. Jest to jedynie przykład, ale należy zwrócić szczególną uwagę na łatwość zapamiętania adresu. Jeżeli nasza strona zyska popularność, a jej adres będzie prosty do zapamiętania, wtedy zyskamy o wiele więcej wejść typu direct na naszą stronę. Direct jest niczym innym, jak wpisaniem adresu witryny, prosto do paska wyszukiwarki. Jest to tak zwany ruch bezpośredni. Pamiętajmy zatem aby wybierane przez nas domeny, były przede wszystkim krótkie, oraz proste do zapamiętania.

Rodzaje domeny – jaką domenę wybrać i gdzie kupić?

W cyberprzestrzeni znajdziemy ich bardzo wiele. Rodzaje domen, a właściwie rozszerzenia domen, które mamy do dyspozycji, możesz znaleźć np. na Wikipedii. Kolejnym sposobem jest przejście do sprawdzania dostępności konkretnych domen w serwisach oferujących ich sprzedaż. Zalecam zdecydowanie ten drugi sposób, ponieważ możesz wpaść na wiele świetnych pomysłów, które finalnie okażą się spalone, ze względu na to, że wymyślone przez Ciebie domeny będą zajęte. Spróbuj zatem wykorzystać do tego serwis internetowy domeny.tv [zdjęcie 2 – Domeny.tv]. Posiada on zarówno funkcję wyszukiwania wolnych domen, jak również daje możliwość ich zakupu. Dodatkowo serwis ten oferuje bardzo bogatą bazę rozszerzeń, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

G-SEO domeny.tv
zdjęcie 2 – Domeny.tv

Rozszerzenia domen – na co zwrócić uwagę?

Jednym z ważniejszych czynników podczas wyboru domeny jest nazwa firmy. Warto zainteresować się dostępnością domen, już na etapie tworzenia nowego projektu, lub nadawania mu finalnej nazwy. Na pewno wszyscy chcecie, aby Wasze adresy stron internetowych zawierały w sobie nazwę firmy, projektu lub po prostu nazwisko. Jest to oczywiście słuszna praktyka, ponieważ buduje w podświadomości użytkowników Waszą markę. Należy jednak szczególnie uważać na aspekty regionalne.

Domena com czy pl? Jaką domenę wybrać?

Jak doskonale wiemy, wiele korporacji, czy usługodawców działa na rynku międzynarodowym. Bardzo często można zauważyć, że takie podmioty używają domen z rozszerzeniem .com . Dlaczego? Sprawa jest nadzwyczaj prosta. Jest to jedna z najbardziej popularnych domen najwyższego poziomu. Pochodzi ona od słowa commercial. Oznacza to, że służy ona głównie do zastosowań komercyjnych. Nieważne skąd będzie pochodził użytkownik takiej strony. Pewne jest, że to rozszerzenie nie wzbudzi jego podejrzeń wobec autora, lub firmy.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku domen z rozszerzeniami regionalnymi typu .pl . Jeżeli Wasza planowa grupa odbiorców, to osoby zamieszkujące Polskę, wtedy taka domena jest zdecydowanie dobrym wyborem. Komplikacje zaczynają się w momencie, kiedy zainteresujemy się ekspansją poza granice naszego kraju. Takie rozszerzenia mogą wzbudzać pewną podejrzliwość użytkowników np. z Niemiec, czy Wielkiej Brytanii. Wszyscy jesteśmy najbardziej przyzwyczajeni do naszych krajowych rozszerzeń. Natomiast na wszelkie zagraniczne, patrzymy z dozą nieufności. Jak myślisz, wolałbyś skorzystać ze strony samochod.pl czy машина.ru?

Do wyboru mamy również całe spektrum popularnych rozszerzeń typu .net .biz .info .name . Podobnie jak w pozostałych przypadkach, należy szczegółowo przeanalizować tematykę naszej witryny. Dla wszelkiego rodzaju portali informacyjnych, dobrym pomysłem może być wykorzystanie rozszerzenia .info. Z kolei dla potentatów biznesowych, interesujące może być rozszerzenie .biz. Ostateczny wybór, wpłynie w pewnym stopniu na Twoją markę oraz jej postrzeganie.

Przed wyborem rozszerzenia domeny, dokładnie zastanów się, jaka będzie Twoja grupa odbiorców. Nie tylko w momencie zakładanie projektu, lecz również w perspektywie długoterminowej. Warto budować swoją pozycję w cyberprzestrzeni, w oparciu o jeden adres, niż Tworzyć ich wiele.

Nowe rozszerzenia domen

Jakiś czas temu, powstało wiele ciekawych rozszerzeń, które mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób, które lubią się wyróżniać. Ciekawym zastosowaniem jest wykorzystanie rozszerzenia .me do budowy marki osobistej. Jako przykład mogę podać blog technologiczny sylwek.me. Jego autor przedstawia w nim proste sposoby wdrażania zaawansowanych technologi do projektów. W ten sposób buduje również swoją markę i pozycję w cyberprzestrzeni. Pełną listę nowych domen znajdziecie w podanych przeze mnie wcześniej źródłach.

Jeżeli interesuje Cię tematyka budowania własnej marki osobistej, kliknij tutaj i skorzystaj z pomocy G-SEO Polska.

Sprawdzenie domeny

Jeżeli rozpoczynasz swoją przygodę z web developmentem, siecią, stronami internetowymi, lub z biznesem online, prawdopodobnie nie myślałeś o czym takim, jak historia domeny. Okazuje się, że jest to bardzo istotny czynnik, który powinien nam wskazywać jaką domenę wybrać. Musisz sobie uzmysłowić, że wszystko co trafi do cyberprzestrzeni, jest niemalże nieśmiertelne. Podobnie sprawa wygląda w przypadku domen.

Wyobraź sobie, że zainteresował Cię adres abcxyz.pl. Sprawdzasz czy Twoja wymarzona domena jest wolna, kupujesz, budujesz na niej swój serwis i gotowe. Bardzo często spotykaną praktyką jest opłacanie domeny na rok czasu. Jeżeli po upływie tego terminu, nie przedłużysz swojego prawa do używania tego adresu – uiszczając opłatę, wróci on ponownie na wolny rynek!

A teraz zastanów się… Być może Twoja domena abcxyz.pl została już kiedyś przez kogoś opłacona, a jej właściciel zbudował na niej potężny serwis internetowy, który po prostu wygasł z dowolnych przyczyn? Jest to jak najbardziej możliwe. W takiej sytuacji, jeżeli tematyka Twojego wymarzonego serwisu abcxyz.pl jest pokrewna z tą, którą tworzył poprzedni właściciel, uda Ci się uzyskać ogromne przyspieszenie SEO! Dlaczego? Ponieważ każda właściwie pozycjonowana strona, posiada szeroką sieć silnych linków, kierujących właśnie do niej [do adresu abcxyz.pl]. Wygaśnięcie domeny oraz serwisu, który został do niej przypisany, nie powoduje skasowania linków, które do tej strony prowadzą! To właśnie backlinki są jednym z fundamentów pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych.

Historia domeny – jak sprawdzić i jaką domenę wybrać?

Każda zarejestrowana domena, może zostać zweryfikowana pod kątem kilku ważnych wskaźników. Pozwalają ona na przeprowadzenie analizy wartości konkretnej domeny. W sieci dostępnych jest wiele narzędzi do przeprowadzenia audytu. Na Twoje potrzeby wystarczy Ci w zupełności darmowe narzędzie od ahrefs [zdjęcie 2 – Ahrefs Backlink Checker]. Dzięki niemu poznasz takie parametry jak Domain Raiting, sprawdzisz całkowitą ilość backlinków (oraz % linków dofollow), czy chociażby poznasz ilość domen odsyłających do sprawdzanego adresu. Wykorzystanie tej wiedzy w odpowiedni sposób podczas wyboru domeny, można porównać do gry na kodach.

G-SEO Ahrefs
zdjęcie 2 – Ahrefs Backlink Checker

Sprawdź dostępność domeny – metoda prób i błędów lub …

Chcąc podejść do wyboru domeny w sposób profesjonalny, a jednocześnie taki, który da Ci jak najlepsze zaplecze wartościowych backlinków – uzbrój się w cierpliwość. Kombinacji dostosowania tematyki strony do właściwej domeny są setki, lub nawet tysiące. Możesz zacząć od starej jak świat metody prób i błędów. Wymyślając kolejne domeny, sprawdzając ich dostępność, a następnie weryfikując je pod kątem profilu linków. Może się okazać, że dzięki dosyć silnej intuicji, szybko znajdziesz ten właściwy adres. Na szczęście ktoś już kiedyś zadał sobie pewien trud, żeby ułatwić nam to zadanie. Do wyboru mamy również narzędzia, które pozwolą nam przeszukiwać ogromne zasoby domen, według wprowadzonych przez nas parametrów. Jednym z takich narzędzi jest expireddomains.net [zdjęcie 3 – Expired Domains]. Pozwala ona na wprowadzenie poszukiwanych przez nas słów kluczowych, które mają zawierać domeny. Dodatkową bardzo cenną funkcjonalnością, jest możliwość filtrowania wyników. Dobre zapoznanie się z tym narzędziem, potrafi znacząco poprawić nasz start w cyberprzestrzeni.

G-SEO Expired Domains
zdjęcie 3 – Expired Domains

Wartość domeny – nie wszystko złoto co się świeci – jaką domenę wybrać?

Wybierając swoją wymarzoną domenę, warto pamiętać o zdrowym rozsądku. Nie oszukujemy się, rok 2020 to zupełnie inny czas dla cyberprzestrzeni, niż chociażby lata 2000 – 2010. Dzięki potężnemu postępowi technologicznemu, tacy giganci jak Google, mają do dyspozycji ogromne moce obliczeniowe, które wykorzystują w celu poprawy jakości skanowania stron internetowych. Wspierani przez rozwój Sztucznej Inteligencji, wciąż przekraczają kolejne granice. Na dzień dzisiejszy, zdecydowanie ważniejszym czynnikiem od ilości backlinków, jest ich jakość. Starajmy się zwracać szczególną uwagę na tematykę serwisu, który kieruje do naszej strony. Dbajmy o wysoki wskaźnik Domain Raiting, oraz unikajmy linków z prymitywnych katalogów, czy stron zagranicznych. Jeżeli nasza witryna jest w całości w języku polskim, to rosyjskie lub chińskie odnośniki mogą jej jedynie zaszkodzić!