Zasięg ma znaczenie - G-SEO Polska

Zasięg ma znaczenie – wykorzystanie zachowań w sieci

Jak tworzyć zasięg, przy wykorzystaniu zachowań użytkowników?

Jeżeli jesteś tutaj, prawdopodobnie udało Ci się zobaczyć krótki film, pobudzający przemyślenia nad zasięgiem. Tak więc nie czekajmy dłużej i sprawdźmy jak to wygląda w rzeczywistości. Dowiedz się dlaczego zasięg ma znaczenie.

Na 90% używasz właśnie smartfona

Przedstawione w filmie statystyki są uśrednionym obrazem, przeciętnej interakcji użytkownika korzystającego z cyberprzestrzeni. Być może niewiele osób się nad tym zastanawia, ale Social Media takie jak Facebook czy Instagram, przeglądamy z 90% prawdopodobieństwem z urządzeń mobilnych, popularnie nazywanych smartfonami. Takie informacje z wielką łatwością możemy pozyskać używając narzędzi do analityki ruchu sieciowego. Posiadając te informacje, możemy dostosować treść naszych materiałów do użytkowników. Wszystko po to, aby zapewnić im jak najlepsze doświadczenia obcowania z naszym contentem [teściami]. Dla przykładu, wspomniany film został wyrenderowany w formacie najbardziej przyjaznym dla urządzeń mobilnych – pionowa orientacja wideo.

Mobile user G-SEO Polska

Na 75% odtworzysz ten film więcej niż jeden raz

Na pewno większa część osób doskonale wie, dlaczego ten film musi zostać odtworzony więcej niż jeden raz. Zasadniczym czynnikiem wpływającym na takie zachowanie użytkowników jest fakt, że wideo zostało zmontowane w taki sposób, aby:

  • zainteresować użytkownika (jeżeli to czytasz, to wiedz, że taki był właśnie mój cel),
  • nie dać użytkowniki wystarczającej ilości czasu na dokładną analizę tekstu,
  • ustawić tekst w kolejności wymagającej ponownego przewinięcia, lub ponownego odtworzenia,
Video play button G-SEO Polska

Dlaczego? Aby uzyskać pożądane zachowania osób, które zobaczą film. Sprawa jest dosyć prosta. Media społecznościowe na których udało Ci się znaleźć ten film, prowadzą zaawansowaną analitykę zachowań użytkowników. Na podstawie tych właśnie zachowań, plasują wszystkie publikowane materiały w swoim własnym rankingu. Każde zachowanie użytkownika końcowego wobec konkretnego materiału, powoduje wzrost jego popularności. Pierwszym z takich zachowań jest kliknięcie w film, w celu ponownego odtworzenia, a nawet jego jednorazowe obejrzenie od początku, do końca. Kliknięcie przez użytkownika przycisku „powtórz”, daje analityce prosty sygnał – użytkownik zainteresował się treścią. Powoduje to jego automatyczne podbicie w rankingu popularności.

15% osób, które to oglądają – odwiedzą gseo.pl

Kolejny analogiczny przykład indeksowania materiałów według popularności. Kliknięcie przez użytkownika linku, odsyłającego do strony, którą właśnie czytasz, również skutkuje podbiciem treści w wewnętrznym rankingu Mediów Społecznościowych. Dzięki temu, że właśnie tutaj jesteś, przyczyniasz się do poprawienia wyniku ilości wyświetleń powyższego filmu, w aktualnościach osób, powiązanych z G-SEO Polska. Możemy uzyskać ten efekt angażując użytkownika, oraz pobudzając jego wyobraźnie. Dziękuję Ci, że zainteresował Cię ten temat, ponieważ takie zachowania pomagają budować ZASIĘG, który jest tematem przewodnim, całej tej sytuacji.

URL click G-SEO Polska

Celem takiego przekierowania użytkownika jest zwiększenie ruchu na serwisie, w którym to my rozdajemy karty, oraz mamy pełny wpływ na formę i kształt zawartych tam treści. O ile będąc obecnym na Social Mediach, musimy się stosować do wielu zasad, które regulują marketing, o tyle na własnej stronie sami decydujemy jak ma to wyglądać. W dniu dzisiejszym wszystkie szanujące się firmy, posiadają własne profile na niezbędnych portalach, takich jak Facebook, LinkedIn, Twitter czy Instagram. Tworzą one swojego rodzaju ekosystem, otaczający użytkownika z każdej strony i budujący w jego podświadomości istnienie danej marki.

Jak widzisz celem reklamy, którą udało Ci się zobaczyć, jest jedynie zaintrygowanie użytkownika. Właściwy przekaz dostępny jest dopiero na stronie, którą właśnie czytasz. Pamiętać należy również, że interakcja użytkownika polegająca na kliknięciu w link, podobnie jak wszystkie inne zachowania – podbija statystykę zarówno posta reklamowego, jak i strony docelowej.

5% polubi to

Pozostając w kontekście aktywności na Facebooku – reakcja (jakakolwiek) jest trzecią najskuteczniejszą formą podbijania postów. Dlaczego trzecia, a nie np. piąta? Wynika to z zaangażowania użytkownika w konkretną interakcję, oraz jej widoczność. Wcześniej opisywane zachowanie, które polegało na odtwarzaniu wideo nie było widoczne dla nikogo, poza samym Facebookiem. W przypadku reakcji sprawa wygląda już nieco inaczej. W zależności od ustawień prywatności oraz aktualnego natężenia reklamowego w serwisie, taka interakcja MOŻE się już wyświetlać osobom powiązanym z Tobą. Jest to równocześnie czynność, która będąc już widoczna dla innych – wymaga najmniejszego zaangażowania.

FB like G-SEO Polska

Komentarze a zasięg?

Komentarze są drugą w kolejności siłą użytkownika, mającą wpływ na pozycję danego posta w mediach społecznościowych. Dzieje się tak, ponieważ jest to czynność wymagająca dużo większego zaangażowani, niż same reakcje. Często możemy zauważyć bardzo kontrowersyjne wpisy, pod którymi wylewa się ogromna fala „hejtu”. Należy sobie zdawać sprawę z tego, że jest to działanie zupełnie zamierzone. Każda wyśmiewająca reakcja, przykry komentarz oraz wszelkie tego typu zachowania, gwałtownie podbijają pozycję posta. Ludzie zazwyczaj nieświadomie, budują ogromne zasięgi dla osób, z którymi się zwyczajnie nie zgadzają. A te osoby – wykorzystują takie działania z premedytacją.

Mniej niż 0,5% udostępni

Udostępnienie materiału jest bezwzględnie największą siłą użytkownika Facebooka. Takie zachowanie pozwala na dotarcie do największego procentu ludzi, powiązanych z sobą udostępniająca konkretny post. Dzieje się tak ze względu na świadomość użytkowników. Zdają sobie oni sprawę z tego, że udostępniając, publikują treści na własnej osi czasu, a co za tym idzie – utożsamiają się z konkretnym materiałem i chcą się nim podzielić ze swoimi znajomymi. Wystarczy sobie wyobrazić potęgujące działanie udostępnienia na zasięg. Każdy udostępniony post, podlega wszystkim wymienionym wyżej prawom podbijania zasięgu.

Tworzenie dostępu na pozostałe platformy i media społecznościowe buduje zasięg

Kolejną dźwignią, której wykorzystanie buduje ogromne zasięgi, jest pozwolenie swoim użytkownikom na udostępnienie materiału, na pozostałe kanały komunikacji. Pojedyncze kliknięcie, oferujące możliwość zaistnienia materiału na wielu mediach społecznościowych, to kolejna dźwignia do potęgowania zasięgu.

Oto przykład, w jaki sposób może to wyglądać:

Te kilka ikony pozwalają na udostępnienie postu, który właśnie czytasz na portale Facebook, Twitter, LinkedIn oraz przy pomocy wiadomości e-mail. Każdy z tych kanałów posiada własne zasady podbijania zasięgu, bazujące na podobnych wzorcach (z wyjątkiem wiadomości e-mail, które działają w sposób bezpośredni).

Ile osób kliknie „lubię to” przy … wyświetleniach?

No i w tym momencie dochodzimy do sedna całej sprawy. Wpływ zasięgu na liczbę reakcji, które z kolei podbijają … zasięg. Podane przeze mnie statystki, bazują na ogólnodostępnych informacjach i badaniach konwersji, ale również na moich własnych obserwacjach. Przejdźmy do prostych obliczeń.

Przedstawione poniżej wyniki są statystyczne oraz zaokrąglone.

Zasięg:

20 osób

  • reakcje: 1
  • udostępnienia: 0

500 osób

  • reakcje: 25
  • udostępnienia: 3

20 000 osób

  • reakcje: 1000
  • udostępnienia: 100

500 000 osób

  • reakcje: 25 000
  • udostępnienia: 2500

Zasięg napędzany przez zasięg? Efekt Perpetuum mobile.

Cyberprzestrzeń i Social Media działają w określonych warunkach jak Perpetuum mobile. Oznacza to, że puszczona w eter odpowiednia informacja, zostaje napędzana, podbijana i udostępniana przez użytkowników – dla użytkowników. Znakomitym przykładem takiego mechanizmu są wydarzenia, które miały miejsce na świecie w Marcu 2020 roku, których nazw nie chcę przytaczać, ze względu na wpływ ich występowania na pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych oraz na portalach społecznościowych. Informacje, które pojawiły się w grudniu 2019 roku i nasilały się aż do marca 2020 – spowodowały taką falę zachowań użytkowników, że wywołały efekt Perpetuum mobile. Zrobiły to na skalę niespotykaną dotąd w historii istnienia cyberprzestrzeni, ale o tym może innym razem.

Jak wykorzystać zachowania do stworzenia zasięgu?

Jeżeli chciałbyś wykorzystać zachowania użytkowników do budowania zasięgu, możesz wziąć przykład z krótkiego filmu, dzięki któremu właśnie to czytasz. Istnieje wiele technik angażowania. Pierwszym krokiem będzie zapisanie się do Newslettera G-SEO Polska. Otrzymasz tam regularnie świeże informacje dotyczące cyberprzestrzeni, social mediów, SEO oraz budowania właściwej strategii.

Zaangażowanie użytkownika i uzyskanie pożądanego zachowania

Jeżeli uważasz powyższe treści za wartościowe, będę Ci bardzo wdzięczny za każdą reakcję, polubienie, a zwłaszcza udostępnienie posta, który czytasz. Dzięki temu pozwolisz mi na zbudowanie większych zasięgów i zaoferowanie Ci jeszcze lepszych treści. Powodzenia w poszukiwaniu swojego miejsca w cyberprzestrzeni!


Zainteresował Cię artykuł? Udostępnij go swoim znajomym!

Scroll to Top